05 dec 2023

Hieronder volgt theorie naar aanleiding van de training ‘van verzuipen en verzuimen naar knallen met je team’. 

Onderaan de pagina de powerpoint presentaties die tijdens deze training gebruikt zijn.

Er zijn vier bronnen van energie:
  • Zingeving,
  • Mentaal,
  • Fysiek,
  • Emotie.
Zingeving

De basis: Doe je wat bij je past, waar je talent voor hebt en je hart sneller van gaat kloppen?

Rapportcijfers werken goed. Welk cijfer geef je je werk voor het afgelopen jaar.

Daarna vervolgvraag: wat vond je leuk aan je werk. Maar je kan ook vragen: war loop je tegen aan? Wat vond je lastig.

In welke mate ben jij op je plek voor deze werkzaamheden?

Jobcrafting: baan boetseren. Niet wisselen of andere functie maar taken uitwisselen met collega’s.

Aandachtspunten:

We hebben de neiging te weinig stil te staan bij lastige onderwerpen. Niet zo lekker lopen. Stop and go: waar loop ik tegen aan? Waarom? Oké, go voor nu. Het is zoals het is. Het is de kunst te zeggen: heb je gehoord, voel met je mee, wat kunnen we doen? Over paar maanden hebben we er weer over.

WWW:

‘What Went Well?’ Vraag wat goed ging/gaat om moeilijke/negatieve zaken niet teveel te benadrukken. 

Mentaal

Cirkels van aandacht van Eberspächer brengen uitdagingen met aandacht en focus in kaart. 

Cirkel #3 

Doelen inventariseren en bedenken HOE te realiseren.

Voorbeeld: Voor een audit moet je de audit inplannen, een training volgen over wat er bij een audit komt kijken en acties doorvoeren om de audit überhaupt door te komen. 

Cirkel #2

De procesdoelen in deze cirkel richten zich op de omstandigheden. Je bedenkt hoe je zo effectief mogelijk kunt omgaan met omgevingsfactoren die de taakuitvoering kunnen frustreren. Denk aan binnenkomende email, telefoontjes, collega’s die vragen stellen, spoedsituaties. 

Cirkel #1

Het effectief doorlopen van deze cirkels leidt uiteindelijk tot het geconcentreerd uitvoeren van de taken in cirkel #1.

 

 

 

 

 

 

 

 

Om mentaal te herstellen in de dierenartsenpraktijk zijn ‘quality breaks’ aan te raden: even kort afschakelen voor een boost waar je later effect van hebt. Dit kan betekenen dat de praktijk tussen de middag gesloten is en alleen bereikbaar is voor spoed. 

Fysiek

Bewegen/sporten voor eigen energieniveau. Ook voeding en slaap vallen hieronder. Wat wéét je er van en wat doé je ermee?

‘Bewegen is goed, meer bewegen is beter’

Ook na een lange vermoeiende dag, want: ben je lichamelijk óf mentaal vermoeid?!

Emotie

We onderscheiden:

  • Survival zone,
  • Burnoutzone,
  • Prestatiezone,
  • Herstelzone.

 

Let op: Dit zijn vaak momentopnamen. De ene dag kan een persoon zich in de ene zone vinden, terwijl hij of zij de volgende dag beter/slechter voelt.

Inschatting bij collega’s is niet altijd betrouwbaar. Vraag je collega hoe hij/zij zich voelt.

 
 
 
 
Teamenergie vergroten
Suggesties vanuit de trainer:
  • Focussen op energiegevers.
  • Buddy-/mentorsysteem.
  • NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander).
  • Ga periodiek in gesprek over functioneren en welbevinden.
  • Samen dingen beleven (werk en niet werkgebonden).
  • Vraag je team wat ze leuk vinden.
Suggesties vanuit de deelnemers:
  • Trainingen voor persoonlijke- en professionele ontwikkeling.
  • Vragen om mening van teamleden
  • Gezamenlijk wandelen in de pauze
  • Letten op gedrag: inspringen bij verandering (mopperen of juist stilte).
  • Pauze en rust stimuleren
  • Geen werk in avond/weekenden en als leidinggevende het goede voorbeeld geven.
  • Bijzondere dingen doen zoals BBQ bij leidinggevende thuis.
  • Bewust complimenten en bedankjes geven.
  • Bij meerdere locaties personeel rouleren.
  • Letterlijk en figuurlijk mee opereren (fysiek aanwezig zijn) werkt barriére-verlagend. Je loopt zelf ook tegen dingen aan en herkent gemakkelijker uitdagingen van collega’s.
  • Kleine succesjes delen en vieren: ‘Partyschaar’: Prepareerschaar die zomaar in een setje de kop op kan steken, dit betekent een klein feestje als ze die vinden.

Maar ook:

  • ‘Appeltaartcompetie’: fouten afkopen met taart bij. Fouten voelen zo minder zwaar.
Omgaan met energievreters

Gebruik hiervoor onderstaande figuur.

Doorloop in de volgorde: waarnemen, oplossen, loslaten en omdenken. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stap 1: Kies een energievreter.

  • Waarom kost dit jou zoveel energie? Denk aan ‘kritische klanten’.
  • Waarom heb je hier zo’n last van? Vraag door. Maak concreet. Waarom vind je het vervelend? 
    • Voelt oneerlijk/als een aanval.
    • Verantwoorden is vervelend.
    • Waarde/expertise wordt getwist.
    • Je voldoet niet aan behoefte klant.
    • Het houdt ergens op. Kost tijd. Veranderd niks.
    • Je wordt meegetrokken in emotie.

Soms kom je er al tijdens je analyse achter dat de ‘kritische klant’ wel meevalt. 

Is het probleem er nog steeds?

Stap 2: oplossen of verminderen.

  • Overleggen met collega
  • Collega vragen de casus over te nemen
  • Zaken uit handen laten nemen door externe partijen
  • Communicatie vooraf i.v.m ‘managing expectations’ waardoor de  klant weet waar deze aan toe is.
  • Klant meenemen in het proces en tijdig informeren.
  • Training van het team om beter met bepaalde zaken om te gaan.
  • Frustratie delen.

Heb je oplossingen waar je echt wat mee kan?

Dan houdt de matrix op. Als het onrealistisch is ga je naar stap 3.

Stap 3: Loslaten/accepteren

Het is nu eenmaal zo. Het hoort er bij.

Stap 4: Omdenken.

Door een andere bril naar dezelfde situatie kijken: 

  • Als niemand over de prijs zeurt ben je te goedkoop.
  • Deze klant past niet goed in mijn klantenbestand.
  • ‘Ik heb er maar even last van’.
Werkdruk 

We onderscheiden objectieve en subjectieve werkdruk.

Dus druk zijn versus druk maken.

Objectief:

  • Druk zijn
  • Aantal uren
  • Deadlines
  • Online vergaderen

Subjectief:

  • Druk maken
  • Gehaast zijn
  • Onrust in je hoofd
  • Voldaan

Voortgangsgesprekken zijn een goede gelegenheid om naar de werkdruk te vragen.

Doe dit bij voorkeur in de vorm van een cijfer. Vraag in aanvulling hierop: ‘Hoe tevreden ben je met dit cijfer?’.

Twee verschillende personen kunnen beide hetzelfde cijfer geven, terwijl de één daar wel gelukkig mee is en de ander niet.

Fases en kantelpunten van burn-out

 

 
 
 
 
 
 
Bron: NIP: Nederlands Instituut van Psychologen)

Overbelasting in de dierenartsenpraktijk wordt veroorzaakt door:

  • Diensten draaien
  • Administratieve eisen
  • Kritische klanten
  • Telefoondruk
  • Onvoldoende grip op de planning

Tip:

Roep jezelf af en toe een halt toe. STOP: ga na: ‘Waarom maak ik mij/jij jezelfdruk’?

Je moet rationeel gaan bedenken wat er aan de hand is.

Leiderschapstijl

Effectiviteit is afhankelijk van de generatie. Kijk eens op deze website voor verschillen en tips. 

Onderdeel van coachend leiderschap:

  • Vraag om rapportcijfer van de afgelopen maand.
  • Vraag of hij/zij daar tevreden mee is.
  • Vraag naar energiegevers en -nemers.

Bespreek:

  • Wat gaat goed en kunnen we dit uitbouwen?
  • Wat kan beter en hoe pakken we dat aan?
  • Wat kan jij als leidinggevende betekenen?
  • Wat kan je faciliteren? 
Powerpoint trainingen:

Energiek leidinggeven_3 uur_LIJV DEEL 1

Energiek leidinggeven_3 uur_LIJV DEEL 2